E-podręczniki

Dodany dnia: 02.10.2013

MEN

 

Zgodnie z zapowiedziami 30 września ruszyła publiczna, testowa wersja platformy internetowej www.epodreczniki.pl. Można już na niej znaleźć przykładowe rozdziały e-podręczników do matematyki. Przez najbliższe dwa lata projektu będzie się stopniowo zmieniać funkcjonalność i zakres prezentowanych e-podręczników.

Podstawowym celem projektu „E-podręczniki do kształcenia ogólnego" jest opracowanie kompletu podręczników szkolnych w wersjach elektronicznych, obejmującego 62 e-podręczniki. Wraz z 2.500 zasobów edukacyjnych (filmy, mapy interaktywne, audiobooki, lektury) będą one bezpłatnie udostępniane uczniom, ich rodzicom i nauczycielom na specjalnej platformie internetowej. Od września 2015 roku szkoły będą mogły korzystać z gotowych, bezpłatnych e-podręczników do 14 przedmiotów, dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.

Platforma pozwala na łatwe i intuicyjne posługiwanie się cyfrowymi zasobami edukacyjnymi, niezależnie od zastosowanego sprzętu, także tego z niższej półki cenowej. Aby korzystać z e-podręcznika nie jest także wymagane podłączenie do Internetu, platforma bowiem udostępnia treści w wersjach przewidzianych dla urządzeń pozbawionych dostępu do sieci, a nawet w formatach nadających się do klasycznego, papierowego wydruku. Jej zaletą jest także ułatwienie powszechnej edukacji niewidomym, niedowidzącym, niedosłyszącym oraz niesłyszącym uczniom. Ponadto jest ona zarządzana centralnie dzięki infrastrukturze udostępnianej przez PCSS, a nie ze szkolnych, lokalnych serwerów.

Kolejnym etapem wdrażania projektu jest przygotowanie treści z zakresu matematyki dla wszystkich poziomów edukacyjnych; realizacją tego zadania zajmuje się zespół ekspertów z Politechniki Łódzkiej. Jak mówił podczas dzisiejszej prezentacji  dr Jacek Stańdo z PŁ, celem stosowanych rozwiązań jest nie tylko opracowanie rozwiązania dostosowanego do potrzeb współczesnej młodzieży, ale także zmiana modelu nauczania. - E-podręcznik nie może być prostym przeniesieniem papieru na tablet czy komputer. Musi to być zaplanowane od początku środowisko uczenia się, pokazanie zastosowań matematyki w codziennym życiu, niezależnie od tego, czy są to funkcje, geometria, czy dodawanie - wyjaśniał dr Jacek Stańdo.

W prace nad kolejnymi treściami elektronicznych podręczników włączeni są także inni partnerzy projektu - Grupa Edukacyjna SA, Uniwersytet Wrocławski i Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. Części podręczników przez nich tworzonych będą sukcesywnie prezentowane  w przyszłym roku.

 

Źródło: www.men.gov.pl

 

« wróć do aktualności