Terapia pedagogiczna

Reedukacja

Obszary, w których możemy pomóc (wybór kategorii):

Trudności szkolne

 

Część portalu poświęcona ćwiczeniom korekcyjno - kompensacyjnym (reedukacja, terapia pedagogiczna)

Reedukacja (re-education) to ponowna edukacja w tym sensie, że zapomniana umiejętność jest ponownie zdobywana lub ponownie uczona. Jest to również uczenie się nowych przystosowawczych nawyków w celu zastąpienia nawyków nieprzystosowawczych.

Kompensacja (compensation) to wyrównywanie braku, równoważenie (wyrównywanie określonych wad, zamaskowanie niedoskonałości).

(Źródło: Słownik Psychologii - A. S. Reber, E. S. Reber)

Odpowiednie zorganizowanie ćwiczeń reedukacyjnych, systematyczne stosowanie właściwych metod i technik pracy, dostosowanych do możliwości ucznia z zaburzeniami funkcji percepcyjno - motorycznych, daje mu szansę na wykonywanie z sukcesem czynności dotychczas nieosiągalnych (również w zakresie technik szkolnych).


Warto wiedzieć:

  • Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? (kliknij)
  • Dysleksja - podstawowe informacje (kliknij)
  • Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów klas IV - VI (kliknij)
  • Skala Ryzyka Dysleksji (SRD) - M. Bogdanowicz (kliknij)
  • Stanowisko PTD w sprawie znajomości zasad ortograficznych przez uczniów z dysleksją (kliknij)
  • Symptomy objawów dysleksji u uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych (kliknij)
  • Symptomy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej u uczniów klas IV - VI (kliknij)
  • Ważne informacje dla rodziców dziecka dyslektycznego (kliknij)

 

Druki (wymagane hasło dostępu):

  • Skierowanie - badania hormonalne (kliknij)
  • System Informacji Oświatowej (SIO) - rodzaje opinii (kliknij)
  • Zalecenia - badanie pedagogiczne (kliknij)
  • Zalecenia - konsultacja specjalistyczna (kliknij)
  • Zalecenia - konsultacja specjalistyczna (edytowalny) (kliknij)

 

Doskonalenie funkcji (przykłady ćwiczeń):

  • ćwiczenie funkcji wzrokowych,
    • odszukiwanie par jednakowych przedmiotów,
    • układanie puzzli,
    • tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,
    • odszukiwanie na rysunku przedmiotów, które się powtarzają,
    • liczenie przedmiotów wielokrotnie występujących na rysunku,
    • odszukiwanie różnic między rysunkami,

Dodatkowe ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (kliknij)

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenie funkcji słuchowych,
    • odczytywanie na głos podanych wyrazów,
    • głośne sylabizowanie wyrazów,
    • opowiadanie treści rysunku,
    • rozpoznawanie źródła dźwięku,
    • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia,
    • ćwiczenia rytmiczne,

Dodatkowe ćwiczenia percepcji słuchowej (kliknij)

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenie funkcji wzrokowych i słuchowych,
    • łączenie przedmiotów na rysunku według wskazówek podawanych ustnie,
    • uzupełnianie rysunku na podstawie ustnych wskazówek,
    • odczytywanie na głos wyrazów ułożonych na siatce,
    • pisanie ze słuchu (dyktando),
    • odczytywanie na głos zestawów wyrazów, następnie zmiana szyku wyrazów tak, by powstało zdanie,
    • wypisywanie wyrazów przedstawionych na kartce, zaczynających się od okreslonych cząstek,

 

  • ćwiczenie funkcji kinestetyczno - ruchowych,
    • wypełnianie pól kolorem,
    • wycinanie elementów,
    • kaligrafowanie według podanych wzorów,
    • dorysowywanie brakujących elementów rysunku,
    • dokładne odtwarzanie wzorów na rysunkach,
    • powiększanie rysunków (rysowanie na siatce),

Dodatkowe ćwiczenia sprawności ruchowej (kliknij)

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej,
    • szeregowanie wyrazów w zależności od liczby liter,
    • podpisywanie rysunków,
    • wykreślanie wyrazów z rzędów liter,
    • tworzenie rysunków poprzez łączenie kropek,
    • rysowanie konturów według podanego wzoru,
    • układanie zdań z wyrazów o różnym kolorze,

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)


  • ćwiczenie orientacji w kierunkach,
    • łączenie elementów według schematu,
    • wypisywanie liter z tabelki według wskazówek przestrzennych,
    • uzupełnianie luk we wzorze w określonym kierunku (np. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara),
    • rozszyfrowywanie wyrażeń według podanych kodów przestrzennych,
    • pokonywanie labiryntów,
    • ćwiczenia z wykorzystaniem map (również konturowych),

Dodatkowe ćwiczenia orientacji przestrzennej (kliknij)

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
    • loteryjki np. "Memo - gra w pary",
    • wyszukiwanie przedmiotów ukrytych na rysunku,
    • odszukiwanie różnic między rysunkami,
    • układanie puzzli,
    • rozwiązywanie krzyżówek,
    • rysowanie odbić lustrzanych na papierze milimetrowym,

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenie pamięci,
    • budowanie zdań zawierających podane fragmenty,
    • gra w "Inteligencję",
    • zapamiętywanie wyrazów i pisanie z pamięci,
    • odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
    • odtwarzanie z pamięci dokładnej drogi do szkoły, sklepu,
    • uzupełnianie tytułów znanych filmów brakującymi wyrazami,

 

  • ćwiczenie logicznego myślenia,
    • wyjaśnianie znaczeń podanych wyrazów,
    • dokańczanie opowieści według własnego pomysłu,
    • tworzenie podpisów do ilustracji,
    • ustalanie kolejności fragmentów historyjki obrazkowej,
    • uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami,
    • pokonywanie labiryntów,

Zadania do samodzielnej pracy w domu (kliknij)

 

  • ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiadomości,
    • tworzenie wyrażeń z rozsypanki rzeczowników i przymiotników,
    • wyjaśnianie znaczenia podanych wyrazów,
    • uzupełnianie luk w tekście odpowiednio dobranymi wyrazami,
    • zabawa "Kalambury",
    • gry słowne np. "Scrabble", "Remik słowny",
    • opowiadanie treści ilustracji, historyjek,

 

Literatura:

  • M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004.
  • I. Czajkowska, K. Herda, Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole, Warszawa 1996.
  • J. Jastrząb, Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, Warszawa 2002.
  • J. Jastrząb, Usprawnianie funkcji percepcyjno - motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 2002.
  • E. Kujawa, M. Kurzyna, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996.
  • B. Sawa, Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
  • J. Studnicka, Ortograffiti. Program edukacyjno - terapeutyczny, Gdynia 2004.

 

Polecane strony internetowe: